Mitt navn er Bond, Mudiyanse Appuhamilage bla bla Bond

Forestill deg en Sri Lankisk James Bond film. En hyggelig fyr som spiser curry og spiller cricket hver dag er en ting. Men når det gjelder selv-introduksjonen i den typiske Bond stil, har nok fienden god tid til å rømme fordi en srilankisk Bond vil ha en utrolig langt navn.

sanskari_james_bond_teaser

Mennene er ofte stolte av lengre saker, men helst ikke av et langt navn. Det er ikke en hemmelighet at srilankere har lange navn. Mitt hele navn er Perera, Uswatta Liyanaralalage Aravinda Joseph Dinesh Perera (i kjent James Bond stil). Da jeg var student på NTNU, var faktisk det å gjenta mitt navn etter meg en populær fest lek. Premien for å klare det, var en frokost buffet på Rica Nidelven. Hittil har ingen klart det, selv ikke de som har spilt på lag.

Jeg opplever mange utfordringer med mitt lange navn utenfor Sri Lanka. For eksempel er mitt navn bokstavelig lengre enn min adresse i Norge. Det er mange som ikke tror meg når jeg sier at hele mitt navn ikke har plass i passet mitt, men at mitt fulle navn er henvist til en annen side. Papirarbeid med offentlige kontorer  er alltid vanskelig med så mange ord i navnet. Når det gjelder første-middel-etter navnformat i skjemaer, opplever jeg utfordringer siden at mitt ‘første’ kallenavn (Aravinda) står i midten. Uansett er jeg langt ifra den eneste srilanker som opplever slike utfordringer. Se her.

Dessuten er mitt navn ikke blant de lengste navnene i Sri Lanka. Ta gjerne en kikk på følgende navn på noen av de kjente personene fra Sri Lanka.

  1. Upathissa Atapattu Bandaranayaka Mudiyanse Ralahamilage Shirani Anshumala Bandaranayaka – forrige justitiarius i Sri Lanka
  2. Mahamarakkala Kurukulasooriya Patabendige Akila Dananjaya Perera – cricketspillere

Faktisk kjenner jeg noen personer som har over 10 ord i deres navn.

Så hvorfor har srilankere slike lange navn?

Fullt navn

Et srilankisk navn er som oftest bygd opp av følgende: [sted beskrivelse av forfedre][yrke beskrivelse av forfedre][kallenavn_1][kallenavn_2][etternavn].

De første ordene i navnet er beskrivelser av forfedre og ens stamtre. I mitt tilfelle, betyr Uswatta Liyanaralalage kun en beskrivelse av mitt stamtre. I norsk sammenheng kunne mitt navn ha vært Øvrebakken Sekretærers Arvid Josef Dennis Pedersen. Nå kan du tenke deg hvor pinlig det er å kalles Øvrebakken høylytt på offentlige steder.

Dette systemet er egentlig ikke så dumt når det gjelder dagene hvor en ikke hadde elektroniske metoder for å registrere familier og avkom. Lignende navnsystemer ble benyttet også i noen land i Europa for mange år siden. For eksempel het sønnen til Ander, Andersson. Du finner også de mange engelskmenn som heter Cook, Butler, Butcher, Taylor, Judge, Smith, Shepherd osv som sannsynligvis stammer fra ens yrke.

Etternavnet

Etternavnkonseptet var tradisjonelt annerledes i Sri Lanka. Etternavnet er generelt sett familienavnet i Norge som kommer på slutten. Som nevnte før, kommer familienavn i begynnelsen i et typisk srilankisk navn. I dag kalles etternavn ‘Waasagama’ i sinhalesisk som betyr ‘bosted’. Dette er knyttet til de første ordene som står foran kallenavnene. I norske sammenheng, kunne det ha vært Lillestrøms Irene eller Hommelviks Håkon.

Under kolonial perioden tok srilankere stort sett portugisiske etternavn blant annet for å unngå diskriminering. Det er grunnen til at mange srilankere har portugisiske etternavn som Silva, Perera, Fernando, Alvis, Gomes osv. De som ikke tok eller oppga portugisiske navn senere, plukket opp en av de første ordene som etternavn. Det var antageligvis for å være korrekt med systemet som ble etablerte av de Vestlige. Derfor kan du finne enkelte navn der samme ordet repeteres på slutten. Se nedenfor for noen kjente eksempler;

  • Ranawaka Arachchige Patali Champika Ranawaka
  • Kulasekara Mudiyanselage Dinesh Nuwan Kulasekara

En berømt person som ikke har et slikt etternavn er Separamadu Lasith Malinga hvor Malinga er et skikkelig kallenavn.

Mellomnavn

Mellomnavn er generelt sett andre eller tredje kallenavn. For de kristne vil ett av disse være dåpsnavnet som vil bli en del av ens fulle navn. For eksempel er Joseph mitt kristne navn.

Allikevel har jeg ikke peiling om hvorfor vil man få mer enn to navn. Det hender i flere land også, selv om kun bruker ett navn i de fleste av sammenhengene. Et unntak kan være når det første navn er veldig kort, som Per eller Jens. Da er de kombineres med for eksempel Per Arne eller Jens Petter. På denne måten har jeg ingen forklaring for mitt navn, Dinesh eller Dennis i den norske sammenhengen .

Forstørrelse på latinske bokstaver

De allerede lange srilankiske navnene blir enda lengre når de skrives med latinske bokstaver. For eksempel behøves det ‘kun’ 26 bokstaver på sinhalesisk (mitt morsmål), mens det tar 48 bokstaver på engelsk.

Tamilnavn

Tamiler fra Sri Lanka oftest har 2 ord i sitt navn. De kristne kan ha et mellomnavn i tillegg. Et typisk tamil navn kan være Tharshannan (nei, ikke Tarzan) Nadarajah. Navnsystemet er slik at AA BBs barn kalles CC AA der AA er arvet fra faren og CC er et nytt kallenavn/fornavn. På denne måten, forandres familienavnet hver slektledd.

For å konkludere kan det nevnes at navnene fra Sri Lanka er mange og lange. De blir enda lengre når de skrives med latinske bokstaver. Ut i fra uttrykket -Kjært barn har mange navn-, kan en vel si at ingen barn er mer kjære en de fra Sri Lanka.

Hilsen,

Uswatta Liyanaralalage Aravinda Joseph Dinesh Perera

PS: Takket være språkguru Kåre Innvær for gjennomgåelsen

Leave a Reply

